onsdag 13 juli 2011

Cykeln måste även den få lite kärlek

Läste något så skrämmande som att bristande cykelunderhåll ligger bakom 4% av alla trafikskador. Låter helt galet med tanke på att man egentligen bara behöver ge sin cykel service en gång per år i samband med våren och kanske tittar över den lite då och då under säsongen.

Att bli skadad av att framhjulet lossnat eller någon del fallit av låter ganska obehagligt och personligen servar jag hellre min cykel än riskerar att något liknande händer mig.

Undersökningen som ligger bakom detta är genomförd i Norrland men jag har svårt att tro att resultatet inte är applicerbart även längre söderut. För vanliga standardcyklar var de största problemen kopplade till kedja och växlar medan mountainbike verkar ha problem med att framgaffeln går sönder. Självklart är dåliga bromsar ett generellt problem. Intressant nog så var inte beach cruiser cyklar medtagna i statistiken vilket jag gissar kommer från att det inte finns så många i Norrland.

I undersökningens slutsats kommer författarna fram till att vi måste sköta och serva våra cyklar bättre. Viss kritik fanns även mot konstruktionen av hjulfästena.

Så tänk på det och ge er cykel lite kärlek så slipper ni ramla på ansiktet och slå er nästa gång ni cyklar.