fredag 8 juli 2011

Är cykla den nya golfen?

Självklart har du hört det förut, det har nästan blivit en klyscha. Trotts detta så säger det ändå något om förändringen som sker. Tittar vid på försäljningssiffror så talar de sitt tydliga språk. Försäljningen av cyklar (med 20" hjul eller större) har ökat med närmare 15 procent under 2010. Det såldes cyklar för totalt sex miljarder dollar under föregående år.

Golf däremot minskar. Under de senaste tre åren har antalet golfare minskat. Den senaste siffran indikerar att det i dagsläget finns ca. 26 miljoner aktiva golfare. Orsaken till detta fall kan delvis beskrivas av lågkonjunkturen kombinerat med en generellt sämre väderkarta under 2010 jämfört med tidigare somrar. Men detta förklarar inte hela förlusten. 

Golf är traditionellt "Big Business" - affärerna avgörs på golfbanan, en relationsbyggare. Jag minns när min far berättade för mig att jag borde ta upp golf då detta skulle hjälpa mig i min karriär. Min far var självklart en del av golf-ligan i företaget där han brukade arbeta. Men under mitt besök för en månad sedan visade det sig att ingen längre spelade golf men det fanns en cykelgrupp med över 100 åkare.

Nu kan alltså cykelgruppen erbjuda den relationsskapande funktion som golfen tidigare haft. Deltagarna pratar om sin cykel, cykeldelar och mycket annat efter en lång runda. Jag har ofta noterat detta beteende bland cyklister även i min egen klubb.

Den största tillväxten under förra året rörande landsvägscykling. Med deras smala cyklar, små däck och strömlinjeformad åkställning drog denna cykel-sport till sig flest nya utövare. Golfbranchen däremot oroar sig att allt färre barn mellan 6 och 17 börjar spela golf.

Att cykla däremot får ännu en push av höga bensinpriser vilket orsakar fler vuxna att titta på cykeln som ett sätt att minska sina transportkostander. Att pendla på en cykel är både hälsosamt och kostnadseffektivt.

Så passa på att köpa en ny cykel du också. Det kan vara en enkel Amsterdam eller mer sportig landsvägshoj, huvudsaken är att det är en cykel.