Svensk Cyklings Sifo-undersökning om cykelvanor som publicerades i september och bekräftar cykelboomen – hela 38 procent av svenskarna cyklar mer idag än för 5 år sedan. Men med en kollektivtrafik anpassad till cyklisterna hade allt fler svenskar kunnat sitta bakom styret, det visar också undersökningen:
• 16 procent säger att de skulle cykla mer om de kunde ta med cykeln i kollektivtrafiken
• 24 procent skulle cykla mer om det dessutom fanns möjlighet att parkera cykeln i anslutning till kollektivtrafiken.
• På landsbygden är behovet av att ta med sig cykeln i kollektivtrafiken som störst. Hela 35 procent skulle cykla mer om de kunde parkera cykeln eller ta med den i kollektivtrafiken.
• 24 procent skulle cykla mer om det dessutom fanns möjlighet att parkera cykeln i anslutning till kollektivtrafiken.
• På landsbygden är behovet av att ta med sig cykeln i kollektivtrafiken som störst. Hela 35 procent skulle cykla mer om de kunde parkera cykeln eller ta med den i kollektivtrafiken.
Siffrorna borde sätta eld i baken på de som sköter utformandet av den svenska kollektivtrafiken. För idag får du i de flesta fall inte ens cykeln förbi spärrarna. SJ har liksom Swebus förbud mot cyklar som bagage. Öresundstågen och Skånetrafiken utgör undantag, där du mot köp av barnbiljett får medföra cykeln på tåget. Även Stockholms pendeltåg kan tillåta medförande av cykel utan avgift. Men då får det inte vara rusningstid eller med destination Stockholms centralstation.
Vad som framstår som förunderligt är att kollektivtrafiken inte väljer att skapa cykelvänliga tåg. Redan 2008 visade en undersökning som Banverket utförde att 92 procent av de tillfrågade ansåg att det borde vara möjligt att ta med cykeln på tåget. Dessutom bor 40 procent av landets invånare inom två kilometer från en järnvägsstation. Det finns därför stor potential att öka andelen som cyklar till stationen, men också att öka det totala resandet med tåg. Det verkar dock inte SJ ha förstått. I december 2011 införde SJ förbud av cyklar på tågen.
Andra länder i Europa har löst cykelfrågan genom att ha dubbeldäckade tåg med många öppna ytor. I Danmark beslutade man i januari 2010 att det skulle bli gratis att ta med cykeln på Köpenhamns pendeltåg. Resultatet blev en succé och ökade antalet cyklister i Köpenhamn. Och det är inte bara cyklisterna själva som är nöjda utan hela 89 % av de tillfrågade resenärerna sa att de gillade detta.
I centrala Köpenhamn är vagnutrymmen väl anpassade för cyklister.
I centrala Köpenhamn är vagnutrymmen väl anpassade för cyklister.
Även i Holland är det en självklarhet att man får ta med cykel på tåg. Små cykelsymboler på vagnarna markerar var man är välkommen att lasta på sin cykel. Dessutom finns det bevakade cykelparkeringar som är öppna från 06.00 på morgonen till 01.00 på natten. Och på alla stationer kan man hyra cyklar.
Dags att komma loss med detta nu va?