I en ganska färsk rapport från CyCity reflekteras det över elcyklarnas framtid, hur de kommer att öka och vad detta kommer att innebära. I dagsläget är andelen elcyklar i Sverige väldigt låg men användningsgraden förväntas stiga. Ska man tro på trenderna kan man räkna med en andel inom det generösa intervallet 5-20% elcyklar i framtiden och scenariot blir inte mindre troligt när vi sneglar på våra cykelälskande grannländer.
Det skräds inte med superlativen när elcyklarnas fördelar beskrivs; det blir mindre fysiskt ansträngande, det går snabbare, man kan köra med tyngre packning, längre, oftare m.m. Men alla de här förändringarna ställer även nya krav på cykelinfrastrukturen som måste förbättras för att elcyklarnas framfart ska kunna fortsätta.
Den extra kraften motorn ger ökar hastigheterna och lastmöjligheterna vilket kräver bredare och säkrare cykelbanor. Att cykeln kan användas året om kräver bättre vinterväghållning och fler lättillgängliga cykelparkeringar, gärna med väderskydd och uppvärmning. På parkeringarna behöver det också ställas högre krav på stöldsäkerheten i och med att elcyklarna ligger på nästan dubbla priset gentemot vanliga cyklar och därmed är extra stöldbegärliga. Tyngden tas också upp som en faktor att ha i beaktning, cykeln väger runt 25 kg vilket innebär att man behöver undvika miljöer och hinder som kräver att man måste lyfta sin cykel.
Rapporten, som ni kan läsa här, tar alltså upp en hel del saker som behöver tas i beaktning i och med den troligen stundande framväxten för elcyklar. Men i den är det också noga påpekat att dessa krav på det stora hela inte skiljer sig från kraven på en vanlig cykelinfrastruktur av hög kvalitét och att förbättringarna är till stor fördel för alla cyklister, inte bara de som cyklar med motor.
Vi återkommer inom överskådlig framtid med lite mer spaningar kring elcyklar, håll utkik.
För mer intressant läsning om cyklar kolla in den här bloggen.