fredag 28 oktober 2011

Vanligaste dödsorsaken bland cyklister i stan

Efter gårdagens inlägg tänkte jag skriva lite kring vad som orsakar de flesta cykelolyckor så att vi enkelt kan veta vad vi inte ska göra. Att en lastbil i högersväng var en "vanlig" orsak var jag redan ganska övertygad om då cyklisten kan hamna i den döda vinkeln. Personligen utgår jag ifrån att föraren ändå straffas så cyklister är vanliga i innerstan och att det inte går att skylla på en död-vinkel i rätten men men...

När jag gjorde lite undersökningar för att skaffa mig lite mat på benen för mitt inlägg råkade jag läsa Cyklistbloggen och hittade en närmast perfekt genomgång av exakt samma ämne så istället för massor av dubbelarbete tänkte jag att jag länkar till honom i stället. Trevlig läsning!

Dödsolyckan vid Slussen för två veckor sedan, där en högersvängande lastbil körde ihjäl en kvinna som skulle cykla rakt, lyfte upp faran med just lastbilar. SvD skrev så här:
Lastbilar som svänger höger är en av de största farorna för cyklister. Det hör samman med förarens svårighet att se cyklisten som kan hamna i den döda vinkeln.
och som jag skrev i ett tidigare inlägg så var trafikinspektörns enda reflektion att han hoppades att cyklisterna tog till sig det här. Vi hade ju kanske åsikten att även lastbilschafförer hade med saken att göra, med eftersom den här bloggen inte vänder sig till dem, så kanske vi ska börja med just cyklister. Vad ska man tänka på som cyklist? Vad har kommunen för råd?
Jag sökte på ”döda vinkeln” och ”lastbil” på Stockholms kommuns sidor men hittade ingenting. Nada. Inte heller google gav så mycket svenskt material. Istället får jag kolla hur städer i andra länder arbetar. I USA, Missouri närmare bestämt, hittar jag Missouri Bicycle and Pedestrian Federation. De hargjort en sida om lastbilar och döda vinkeln. Den visar hur stor döda vinkeln är:
Missouri Bicycle and Pedestrian Federation
De kommer också med råd till cyklister för hur man ska cykla för att inte dö:
  • Be aware that trucks swing to the left to prepare for a right turn.
  • Be aware that the preparation for a right turn may take the truck partly or completely in to the left lane.
  • Don’t enter the BLIND SPOT spot to the right side of the truck.
  • Stay behind the truck and give it room.
Portland Water Bureau har gjort en video för att visa cyklister vad deras lastbilschaufförer ser. Visserligen med en bisarrt usel mikrofon, men ändå ambitiöst av ett åkeri att faktiskt anstränga sig för att förmedla sin vardag till cyklisterna:
De understryker att man som cyklist ska göra sig synlig, genom reflexer, starka färger och kläder med hög kontrast.
Transport for London har haft flera kampanjer mot den här typen av olyckor och har en hel sida bara om cyklister och lastbilars dödavinkel. Nu har de vänstertrafik, så man får spegelvända allt.
På sajten har de lagt en augumented reality-app för att man ska få en känsla för hur många cyklar som faktiskt får plats i döda vinkeln. Jag måste säga att jag blev förvånad över hur jävla stor den döda vinkeln är. Eller de döda vinklarna snarare, för de är flera. Appen kräver dock en webkamera och en skrivare. För dig som saknar det så har de lagt upp en demonstration:
Alla dessa tre ger vettiga råd, men de hjälper inte alltid när man själv stannat vid ett rödljus och väntar på grönt och lastbilen först därefter kommer och stannar brevid. Då blir man ju så att säga placerad i döda vinkeln, oavsett om man vill det eller inte.
Commute Orlando tar upp just upphinnande lastbilar i ett rätt fatalistiskt råd till cyklister:
  • Do not stop at an intersection on the right side of a truck. If you have already stopped in a bike lane and a big rig pulls up next to you, don’t assume the driver has seen you. Get off your bike and move it to safety(your life is worth the inconvenience). It’s better to stop in the middle of the general traffic lane if you arrive first.(In many cases it’s safer to stop in the line of traffic than to pass the queue.)
Kommer en lastbil och kör upp bredvid dig – flytta dig alltså. Kommer du först, ställ dig inte till höger utan mitt i vägen. I England framkom det att den situationen var särskilt dödligt för kvinnor. Där upptäckte Transport for London att män oftare körde mot rött - och därmed hann undan lastbilarna och överlevde. Så det skulle kunna vara ett råd – kör mot rött. Men det är ju inte någon särskilt bra utgångspunkt att behöva bryta mot lagen för att överleva. Det behövs mer än att be cyklister gå upp i rök i närheten av lastbilar.
Det blir ämnet för morgondagens post.