torsdag 19 januari 2012

Masspunka i stenflisens spår


Läste precis detta på Cykelsmart och tyckte att det var värt att dela. 
"Ett fenomen som vi på Cykelsmart måste erkänna att vi inte reflekterat särdeles mycket kring, men som Metros Göteborgsedition idag skriver om under rubriken ”Masspunka i stenflisens spår”, har fått oss att fundera. I artikeln beskrivs hur det efter säsongens första snö i veckan spreds den sedvanliga kommunala stenflisen på gång- och cykelbanor för att förhindra halkolyckor. Metro skriver att de pratat med flera cykelverkstäder som kunde rapportera ett tydligt uppsving av cykelpunkteringar. ”Masspunka” som det heter i rubriken. Enligt uppgifter i artikeln ska stenflisen vara extremt vass. En kvinna på stadens trafikkontor menar att man använder ett väldigt kantigt grus, för att det inte ska rulla bort. Hon säger också att nackdelen mycket riktigt är att de skär sönder cykeldäck. Är detta ett generellt problem? Vilka sorters stenflis används i andra städer? Vad säger ni – är detta ett icke-problem, eller värt att ta på allvar?"